Siden oprettet 23. januar 2009 Siden opdateret 4. marts 2021 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeBuslinje 21 åbnedes den 29. august 1934 på strækningen fra Strandvejen i Hellerup ad Tuborgvej, Tomsgårdsvej, Hulgårdsvej, Grøndalsparkvej, Vigerslevvej og Vigerslev Allé til Toftegårds Plads. Linjen starter med enmandsbetjente busser, men der indsættes dog tomandsbetjente ved ekstrakørsel. I en periode fra slutningen af Anden Verdenskrig frem til 29. juni 1947 er buslinje 21 kortet af til kun at køre mellem Roskildevej og Toftegårds Plads. Eneste ændring af buslinje 21 sker fra 19. oktober 1969, hvor kørslen i den sydlige del på Lykkebovej ophører. Ellers fortsætter buslinje 21 uændret ind i HT.
Hellerup
Tuborgvej ved Strandvejen Tuborgvej ved S-banen Tuborgvej ved Tagensvej Tomsgårdsvej ved Møntmestervej Tomsgårdsvej ved Frederikssundsvej Sallingvej Rebildvej Grøndalsparkvej Ålholmvej Vigerslevvej Vigerslevvej ved jernbaneoverskæringen Vigerslev Allé ved Fengersvej Toftegårds Plads Kørsel med gasgenerator Åbningen af linje 21 skete i øsregnvejr, som det fremgår af denne artikel. Faksimile fra Aftenbladet 29. august 1934. Nylevererede REO-busser på parade i garagen i Ahlefeldtsgade. Foto fra 1934. Koloreret samlermærke af buslinje 21 fra Københavns Sporveje før og nu. Københavns Sporveje gjorde reklame for den nye buslinje med denne brochure. Se hele brochuren med de smukke og interessante kvarterer her. Buslinje 21 startede så sent, at den ikke var med i sommerkøreplanen. Derfor blev der trykt et tillæg med køreplanen for den nye buslinje. Her forside og bagside. Og her side 2 og 3. Rulleskilt med buslinje 21s destinationer. Annonce og brochure fra april 1958 der fortæller om enmandsbetjeningen på buslinje 21. Sommerkøreplan fra 1965. Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |